Πέμπτη 11 Απριλίου 2013

ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ ΣΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟΥ ΒΟΛΟΥ ! ! !


ΔΙΗΜΕΡΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΚΙΩΝ

(ΣΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΟΡΦΑΝΟΤΡΟΦΕΙΟ ΒΟΛΟΥ)

13 &14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

Καλησπέρα!!!

Μια μέρα ,πριν από δύο μήνες περίπου, ο γιος μου Κωνσταντίνος είχει φαγωθεί να πάμε να δούμε τον Καραγκιόζη (γιατί τους είχε έρθει πρόσκληση στο σχολείο). Όμως για κακή του τύχη εγώ ήμουν άρρωστη κι ο μπαμπάς του έτρεχε από δουλειά σε δουλειά εκείνη τη μέρα, με αποτέλεσμα ο μικρός να μου δείχνει την πρόσκληση κλαίγοντας.

Του είχα υποσχεθεί λοιπόν πως την επόμενη φορά που θα ακούγαμε για παράσταση του Καραγκιόζη θα τρέχαμε να τη δούμε.



Μεγάλη λοιπόν ευκαιρία για εμάς που στο Ορφανοτροφείο του Βόλου το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14 Απριλίου θα φιλοξενήσει αυτή την παραδοσιακή αγαπημένη φιγούρα μικρών και μεγάλων.

Αλλά η ευκαιρία δεν είναι μόνο για εμάς γιατί ο Καραγκιόζης μπορεί να γίνει μία από τις ωραιότερες αφορμές να περάσετε ώρες με το παιδί σας και μετά την παράσταση αλλά και για τους εκπαιδευτικούς ευκαιρία να "ανοίξετε" έναν κύκλο διαθεματικής προσέγγισης της παραδοσιακής μουσικής.

Συγκεκριμμένα για τους γονείς θα ήταν ωραίο να επισκεφτείτε μετά από την παράσταση ένα βιβλιοπωλείο, να αγοράσετε φιγούρες του Καραγκιόζη και να ζωγραφίσετε με το παιδί σας ακούγωντας παραδοσιακή μουσική.
Έπειτα θα μπορούσατε να φτιάξετε τις δικιές σας ιστορίες, να τις παίξετε, να τις εμπλουτίσετε με μουσική και να δημιουργήσετε τη δική σας παράσταση Καραγκιόζη καλώντας συγγενείς και φίλους... Θα έχει πλάκα νομίζω...



Όσο για τους εκπαιδευτικούς θα ήταν ωραίο να δανειστείτε την Μουσειοσκευή
«Οι Μουσικές της Ελλάδας μέσα από το Θέατρο Σκιών».
(έχω χρησιμοποιήσει το υλικό στο σχολείο και είναι υπέροχο)
Συγκεκριμένα η ΕΕΜΑΠΕ ( Ένωση Εκπαιδευτικών Μουσικής Αγωγής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης) γράφει στη σελίδα της:

Η Διεύθυνση Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠ.ΠΟ διαθέτει Mουσειοσκευή με τίτλο «Οι Μουσικές της Ελλάδας μέσα από το Θέατρο Σκιών» η οποία προορίζεται για δανεισμό και αξιοποίηση από τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια).
Τη Mουσειοσκευή σχεδίασε και υλοποίησε

  1. η Διεύθυνση Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠ.ΠΟ, Τμήμα Μουσείων της Διεύθυνσης Νεώτερης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, Ερμού 17, Αθήνα, Τηλέφωνο επικοινωνίας: 210- 3230402 (Υπεύθυνη Κατ. Τζαμουράνη) σε συνεργασία με
  2. το Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων Φοίβο Ανωγειανάκη, Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη - Κέντρο Εθνομουσικολογίας, Διογένους 1-3, 105 56 Αθήνα. Τηλέφωνο επικοινωνίας: : 210-32.50.198 (Υπεύθυνοι: Χρύσα Κουλουράκη, Σωτηρία Κουρούσια)
  3. το Κέντρο- Εθνομουσικολογίας και
  4. το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα, Βασ. Αλεξάνδρου 1 Ναύπλιο, Τηλ. 27520 29602 (Υπεύθυνη : Πόπη Καλκούνου) και, ανεξάρτητα,
το Τμήμα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Μουσείου Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης, Κυδαθηναίων 17, Αθήνα. Τηλέφωνο επικοινωνίας:. 210- 3239 813 (Υπεύθυνη Ι. Αλεβίζου),
στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος «Μουσικοί Διάλογοι».
Η Μουσειοσκευή παρουσιάζει τη μουσική ως σημαντικό στοιχείο του Θεάτρου Σκιών στον ελληνικό χώρο και ως φορέα διαπολιτισμικού διαλόγου και προτείνει δραστηριότητες που θα ενεργοποιήσουν ευχάριστα τους μαθητές Δημοτικού και Γυμνασίου. Περιλαμβάνει έντυπα για τους εκπαιδευτικούς με προτάσεις για σχετικές με το εκπαιδευτικό υλικό δραστηριότητες, βιβλίο για τα ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα, ψηφιακούς δίσκους (C.D.) με παραδοσιακή μουσική καθώς και με οδηγίες για παράσταση Θεάτρου Σκιών, σενάριο για την παράσταση και τέλος φιγούρες του Θεάτρου Σκιών και μουσικών οργάνων. Επιπλέον σας ενημερώνουμε ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα τα κείμενα των εντύπων της Μουσειοσκευής θα είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα www.musicaldialogues.gr


Θα ήταν ωραίο να πάμε, να δούμε,να διασκεδάσουμε με τα παιδιά και μην ξεχάσουμε  να πάρουμε τις λαμπάδες που λέγαμε από το Πασχαλινό Bazzar...   έτσι;;;

ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΟΙ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΟΠΑΙΧΤΕΣ :
  •  Δήμος Βουγιούκας
  •  Κώστας Σπυρόπουλος
  •  ο βετεράνος του Θεάτρου Σκιών Θανάσης Σπυρόπουλος

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
  • Σάββατο 13 Απριλίου: Κώστας Σπυρόπουλος «Τα 100 εντάλματα». Ώρα έναρξης 8μμ.
  • Κυριακή 14 Απριλίου: Δήμος Βουγιούκας «Οι γαμπροί της Βεζυροπούλας». Ώρα έναρξης 12πμ. 
  • Κυριακή 14 Απριλίου: Θανάσης Σπυρόπουλος» Ο Γάμος του Μπαρμπαγιώργου». Ώρα έναρξης 8μμ.
ΤΙΜΗ ΕΙΣΟΔΟΥ: 5 ΕΥΡΩ. (Μέρος των εσόδων θα διατεθεί για τους σκοπούς του Ορφανοτροφείου Βόλου). 

Το Κέντρο Ξένων Γλωσσών Λιόλιου στηρίζει την παράδοση και παροτρύνει τα παιδιά να κάνουν κι εκείνα το ίδιο... 

Εσείς στηρίζετε την παράδοση;;;
Καλά να περάσουμε!!!
 

  Σας φιλώ....

Μουσική και μικρές ηλικίες

Τέσσερα δημοφιλή μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας...

Αγαπημένοι μου φίλοι.... ,

Η ανάρτηση αυτή είναι αφιερωμένη σε όσους θέλουν (γονείς και εκπαιδευτικούς) να γνωρίσουν καλύτερα τον κόσμο της μουσικής ή μάλλον καλύτερα τον κόσμο των μουσικοπαιδαγωγικών συστημάτων .

Ο χώρος της παιδαγωγικής επιστήμης τον 20ο αιώνα- ο οποίος έχει ονομαστεί και “αιώνας της παιδικής ηλικίας”
 έστρεψε το ενδιαφέρον των περισσότερων επιστημόνων από τον χώρο της εκπαίδευσης, της ψυχολογίας, της κοινωνιολογίας και άλλων συναφών κλάδων των ανθρωπιστικών επιστημών στη μελέτη του παιδιού. 

Είναι ενδιαφέρον που δεν άργησαν να συμμεριστούν ακόμη και οι συνθέτες της κλασικής μουσικής, οι οποίοι υπήρξαν θεμελιωτές των πρώτων μουσικοπαιδαγωγικών συστημάτων που έκαναν την εμφάνισή τους στο β΄ μισό του 20ου αιώνα.

Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο που εκείνη την περίοδο αναγνωρίζεται ο παιδαγωγικός ρόλος της μουσικής- ο οποίος συνίσταται όχι μόνο στην ευεργετική της επίδραση στη νοητική και συναισθηματική ανάπτυξη των μικρών παιδιών, αλλά και στη δύναμή της να φέρνει κοντά τους ανθρώπους, μέσα από την κοινή τους συμμετοχή σε ένα πολιτισμικό γεγονός, όπως είναι το να παίζουν μουσική μαζί με άλλους ή να παρακολουθούν  μία συναυλία. (http://classicalmusic.gr/)

Αναφέρω λοιπόν όσο πιο συνοπτικά γίνεται (γιατί το εύρος τους είναι πραγματικά πολύ μεγάλο) τα
Τέσσερα δημοφιλή μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας...


 Το Μουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Orff

O Καρλ Ορφ ήταν Γερμανός συνθέτης και μουσικοπαιδαγωγός του 20ού αιώνα. Από τα πλέον γνωστά έργα του είναι η καντάτα Carmina Burana, γραμένη το 1937 για σολίστες, χορωδίες και μεγάλη ορχήστρα.
 
 Μέθοδος Ορφ έχει πλέον γίνει η πρότυπη μεθοδολογική προσέγγιση του αντικειμένου, τόσο σε ωδεία και μουσικές σχολές, όσο και σε ιδιωτικά εκπαιδευτήρια γενικής παιδείας. Η προαναφερθείσα μέθοδος ανάγεται στο έργο Schulwerk του 1930, η οποία αποτελεί μια συλλογή μικρών κομματιών, που σκοπό έχουν να δείξουν στο μαθητή τα επιμέρους τεχνικά χαρακτηριστικά της μουσικής, έννοιες όπως χροιά, ρυθμός, επανάληψη κλπ. Η μέθοδος προτείνει την ευρεία χρήση διαφόρων κρουστών οργάνων, αλλά και το συνδυασμό της μουσικής με τον χορό, την κίνηση, το παιχνίδι και τον αυτοσχεδιασμό. Στην πράξη, ο δάσκαλος είναι ελεύθερος να προσαρμόσει τη μέθοδο στις δυνατότητες των παιδιών, τη διαθεσιμότητα σε μουσικά όργανα και στα πολιτισμικά χαρακτηριστικά των μαθητών(Βικιπαίδεια). 
Τεχνικές: 
  1. Μίμηση
  2. Αυτοσχεδιασμός
  3. Εξερεύνηση
  4. Ανατροφοδότηση 
Μέσα:
  1. Λόγος
  2. Κίνηση
  3. Το τραγούδι
  4. Τα όργανα μουσικής-Η ορχήστρα Orff
  5. Δημιουργική ακρόαση-ηχοεμπειρία                    
 

Μουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Κόνταλυ

 Από τα διασημότερα σύγχρονα μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα. Φέρει το όνομα του μεγάλου Ούγγρου συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγού Ζόλταν Κόνταλυ ο οποίος το θεμελίωσε. Πρόκειται για το σύνολο των μουσικοπαιδαγωγικών αρχών και μεθόδων που εφαρμόστηκαν σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες της Ουγγαρίας μετά το 1945. Από το 1960 οι αρχές αυτές διαδόθηκαν σε όλο τον κόσμο.

Βασικές αρχές του Συστήματος Κόνταλυ:
  1. Η μουσική είναι "ανθρώπινο δικαίωμα".
    Η οργανωμένη κοινωνία (πολιτεία) έχει την υποχρέωση να προσφέρει σε κάθε πολίτη / παιδί πρόσβαση στην μουσική παιδεία
    κατ' αρχάς μέσα από την γενική εκπαίδευση,
    με οργανωμένη, συστηματική και τακτική διδασκαλία της μουσικής,
    η οποία πρέπει να αρχίζει:
  2. - στη νεαρότερη δυνατόν ηλικία,
  3. - με την καλλιέργεια της ακοής και της φωνής στη συνέχεια δε με τη διδασκαλία της μουσικής ανάγνωσης και γραφής,
  4. - με τη χρήση της κατά τόπο εγχώριας μουσικής παράδοσης.
  5. Στην εκπαίδευση είναι καλό να χρησιμοποιούνται μόνο μουσικά αριστουργήματα από κάθε χώρα και εποχή.
  6. Οι δάσκαλοι μουσικής πρέπει να είναι άρτια εκπαιδευμένοι τόσο ως μουσικοί όσο και ως παιδαγωγοί.
Μέσα:
  1. το σύστημα του σχετικού σόλφα και
  2. η φωνομιμική,
  3. οι ρυθμικές συλλαβές (τα, τιτι, κ.λπ.) και
  4. η ρυθμική σημειογραφία κ.ά.
Στη συνέχεια σημαντικό ρόλο παίζει η

  1. χορωδιακή πράξη και η
  2. στυλιστική ανάλυση
 Για την διάδοση του συστήματος στην Ελλάδα ιδρύθηκε το 1987 η Ελληνική Εταιρεία Κόνταλυ (με πρόεδρο τον Βαλεντίνο Πατρικίδη), από δε το 1989 λειτουργούν το Ωδείο Κόνταλυ (Ωδείο Kodály) και το Ελληνικό Ινστιτούτο Kodály, με δ/ντή τον Μιχάλη Πατσέα. Το τελευταίο προσφέρει "Επαγγελματική μετεκπαίδευση στο Μουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Κόνταλυ και στην Διεύθυνση Χορωδίας". Ήδη υπάρχουν πάνω από 10 Έλληνες διπλωματούχοι του Ουγγρικού Ινστιτούτου Κόνταλυ και περί τους 50 πτυχιούχοι του αντίστοιχου Ελληνικού, ενώ εκατοντάδες Έλληνες μουσικοί και εκπαιδευτικοί έχουν παρακολουθήσει τα ενημερωτικά Σεμινάρια που έχουν οργανώσει οι αρμόδιοι φορείς. (βικιπαίδεια)

Μέθοδος  Dalcroze

Αυτή η μέθοδος δημιουργήθηκε από τον Ελβετό συνθέτη και μουσικοπαιδαγωγό Emile-Jaques-Dalcroze (1865-1950), ο οποίος στόχευε στη διδασκαλία της μουσικής μέσα από την κίνηση.O Dalcroze θεωρείτο “πατέρας της ρυθμικής” και συχνά η μέθοδός του συναντάται με την ονομασία “Ρυθμική Dalcroze” ή “Eurhythmics”.Στη μέθοδό του κάθε μουσική έννοια γίνεται βίωμα μέσω της κίνησης.


Βασικές αρχές του Συστήματος
  1.  Γνωριμία με τον χώρο και το σώμα 
  2. Συντονισμό και την ανεξαρτησία των κινήσεων,
  3. Ανάπτυξη της προσοχής 
  4. Καλλιέργεια της μνήμης και της μουσικότητας.
Μέσα:
  1. Τραγούδι
  2. Σολφέζ
  3. Εσωτερικό άκουσμα
  4. Αυτοσχεδιασμό
  5. Ρυθμό


Μουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Suzuki

 Η Μέθοδος Suzuki δημιουργήθηκε από τον γνωστό Γιαπωνέζο βιολονίστα, Shinichi Suzuki (1898-1998).


Βασικές αρχές του Συστήματος

Οι αρχές που ακολουθεί, στηρίζονται στις αναπτυξιακές φάσεις της ανθρώπινης γλωσσικής επικοινωνίας όπου το παιδί:
  1. Ακούει
  2. Μιλάει
  3. Μαθαίνει να διαβάζει
  4. και Γράφει
 Μέσα: 
  1. Μουσική ακρόασηη 
  2. Μάθηση μέσω της επανάληψης
  3. Ανάπτυξη της βασικής τεχνικής του μουσικού οργάνου 
 Η μέθοδος Suzuki απαιτεί αρκετά παιδαγωγικά προσόντα από την πλευρά του δασκάλου, ενώ είναι αναγκαία η ύπαρξη καλής συνεργασίας μεταξύ των γονέων, του δασκάλου και του παιδιού.




Δικά μου αγαπημένα συστήματα;;;

το Μουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Orff
και
το Μουσικοπαιδαγωγικό Σύστημα Κόνταλυ...

Τα δικά σας;;;;;

Σας φιλώ....