Σεπτέμβριος
(μέρος τρίτο)
Αγαπημένοι μου φίλοι,
ελπίζω να είστε έτοιμοι για να παίξουμε, να τραγουδήσουμε και να γνωρίσουμε με βιωματικό τρόπο το μήλο (φρούτο του μήνα), με το οποίο δεν προλάβαμε να παίξουμε...
Βάζουμε στα παιδάκια μας να ακούσουν το τραγουδάκι "Φρούτα φρούτ",
για να θυμηθούν με ποια φρουτάκια δεν έχουμε παίξει ...
Η απάντηση είναι με το μήλο, το αχλάδι και το σταφύλι...
Εμείς σήμερα θα γνωρίσουμε το μήλο... είναι πραγματικά μια μεγάλη ενότητα από μόνο του
και με αυτό τον τρόπο τα παιδιά θα ασχοληθούν μαζί του και θα το αγαπήσουν...
Πόσα;;; Τόσα!!!
Φέρνουμε στην ομάδα ένα καλάθι γεμάτο μήλα... (πράσινα, κόκκινα και κίτρινα),
ζητάμε με τη σειρά το κάθε παιδί να πάρει ένα μήλο σε όποιο χρώμα θέλει...
Στη συνέχεια ζητάμε από τα παιδιά να μετρήσουν πόσα μήλα κρατάνε στα χέρια τους...
Φυσικά θα απαντήσουν σωστά και θα επισημάνουν πως τα μήλα είναι όσα είμαστε εμείς..
Στη συνέχεια, φέρνουμε στον κύκλο τρία διαφορετικά καλάθια τα οποία έχουν μπροστά καρτελάκι κρεμασμένο με το αντίστοιχο χρώμα των μήλων...
Τα παιδιά με το χτύπημα του ντεφιού (το χρησιμοποιώ πολύ), γίνονται τρεις ομάδες μήλων ανάλογα με το χρώμα τους... Μετά η κάθε ομάδα τοποθετεί τα μήλα που κρατά στο καλάθι της...
Έπειτα διαλέγουν έναν αρχηγό για κάθε ομάδα ο οποίος μπροστά σε όλους θα μετρήσει πόσα μήλα βρήκε στο καλάθι του...
Τέλος αναφέρουμε πως από τα 14 μήλα πχ τα 4 είναι κίτρινα, τα 8 κόκκινα και τα 2 πράσινα
Κερδίζει η ομάδα που έχει τα περισσότερα μήλα...
Τα μήλα!!!
Ένας όμορφος τρόπος προσέγγισης για να αγαπήσουν τα μήλα είναι να τα "παίξουν"...
Τα μήλα είναι ένα ωραίο
παιχνίδι. Παίζεται με πολλά παιδιά. Δυο παίχτες είναι έξω, δηλαδή
στις δυο άκρες, και τα υπόλοιπα παιδιά είναι μέσα.
Στην αρχή οι δυο παίχτες πετάνε
τρεις φορές την μπάλα ψηλά και οι άλλοι προσπαθούν να την πιάσουν.
Εάν ένας παίχτης πιάσει και τις τρεις μπαλιές παίρνει τρία μήλα,
δηλαδή τρεις ζωές. Εάν πιάσει τις δυο, θα πάρει δυο ζωές, αν πιάσει
μία μπαλιά θα πάρει μία ζωή.
Ελάτε να παίξουμε |
Μετά οι δυο παίχτες στέκονται
στις άκρες και αρχίζουν να πετάνε την μπάλα, καφτές μπαλιές, και
προσπαθούν να πετύχουν με την μπάλα κάποιο παιδί που είναι μέσα. Αν
η μπάλα ακουμπήσει κάποιο παιδί, αυτό καίγεται και βγαίνει από το
παιχνίδι.
Εάν όμως έχει ζωή, δε θα βγει από το παιχνίδι. Απλά θα
έχει χάσει τη ζωή του. Εάν όμως κάποιο παιδί πιάσει την μπάλα, χωρίς
αυτή να έχει χτυπήσει κάτω ή σε κάποιο παιδί, τότε κερδίζει ένα
μήλο, δηλαδή μια ζωή.
Όταν καούν όλα τα παιδιά και
μείνει μείνει ένας παίχτης στο παιχνίδι, προσπαθεί να αποφύγει τις
δέκα μπαλιές που θα του ρίξουν.
Εάν τα καταφέρει και δεν καεί,
κέρδισε!
Δημοτική μουσική και τραγούδι στο νηπιαγωγείο
(βασισμένο στο βιβλίο Η λαϊκή παράδοση στο νηπιαγωγείο)
Ένας όμορφος τρόπος προσέγγισης είναι να γνωρίσουν το μήλο μέσα από τη μουσική και το τραγούδι..
Συγκεκριμένα στην ενότητα αυτή θα έρθουν σε επαφή τα παιδιά με το δημοτικό τραγούδι.. (είναι σημαντικό να αγαπήσουν από μικρή ηλικία την παράδοσή μας γιαυτό θα ήταν καλό να τη χρησιμοποιούμε τακτικά στις διαθεματικές μας προσεγγίσεις).
Καλό θα ήταν να έχουν προηγηθεί κάποιες ενότητες πιο μπροστά, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν πιο έυκολα...
Α' Ενότητα:
Ακούμε το δημοτικό τραγούδι "μήλο μου κόκκινο"
- Τι τραγούδι είναι αυτό; (δημοτικό)
- Γιατί το ονόμασαν δημοτικό (δεν περιμένουμε απάντηση αναφέρονται οι λέξεις δήμος και λαός)
- Ποιοι τα τραγουδούσαν αυτά τα τραγούδια; (άνθρωποι, μουσικοί,τραγουδιστές)
- Όταν ακούμε το δημοτικό τραγούδι, ξεχωρίζουμε δύο μέρη ποια είναι αυτά; (Λόγια-μουσική)
- Τα λόγια ποιος τα έφτιαξε;(οι άνθρωποι)
- Αυτά τα τραγούδια πως έφτασαν στις μέρες μας από τα παλιά χρόνια; (από γενιά σε γενιά)
- Ποιός ταίριαζε τα λόγια με τη μουσική; (οι μουσικοί)
- Οι άνθρωποι που μάθαιναν μουσική;(μόνοι τους, αυτοί που είχαν ταλέντο)
- Που και πότε τα τραγουδούσαν οι άνθρωποι;;;
Στο τέλος ξανακούμε το δημοτικό τραγούδι "Μήλο μου κόκκινο" και ζητάμε από τα παιδιά να προσέξουν τα λόγια και τη μουσική.
Β' Ενότητα:
- να γνωρίσουν τα σύγχρονα μουσικά όργανα
- να τα αναγνωρίσουν οπτικά
- να μπορούν να διαχωρίσουν τους ήχους τους
- να γνωρίσουν τις τρεις μεγάλες κατηγορίες μουσικών οργάνων: έγχορδα, πνευστά, κρουστά
Ακούμε ξανά το τραγούδι μας όπου σε διαφορετικές χρονικές στιγμές να ακούγονται 2-3 παραδοσιακά μουσικά όργανα.
Στη συνέχεια ακούν τους ήχους των παραδοσιακών οργάνων και καλούνται να αναγνωρίσουν βασισμένα στις μέχρι τώρα εμπειρίες τους. Η παιδαγωγός στο τέλος της προσπάθειας λέει το σωστό όργανο.
Έπειτα ξανακούνε τα παιδιά το τραγούδι και πάλι καλούνται να τα αναγνωρίσουν, αλλά τώρα βλέπουν την εικόνα του κάθε μουσικού οργάνου.
Οι εικόνες του κάθε οργάνου που αναγνωρίζεται, τοποθετούνται στο πάτωμα.. Τώρα όταν τα παιδιά αναγνωρίζουν το μουσικό όργανο που παίζει κάνουν ένα κύκλο γύρο του.
Έχοντας ολοκληρωμένη εικόνα για το δημοτικό τραγούδι μαθαίνουμε φράση φράση να το τραγουδάμε...
Έπειτα ζητάμε από το κάθε παιδί να ζωγραφίσει ελεύθερα όποια εικόνα θέλει από το τραγούδι...
Χορεύουμε το τραγούδι ελεύθερα αλλά και κάνουμε κινητική αναπαράστασή του...
Στη συνέχεια ηχογραφούμε το τραγούδι που μάθαμε για να:
- ακούσουν τα παιδιά τη φωνή τους
- διορθώσουν τα λάθη τους
- να καταλάβουν την ομαδικότητα του τραγουδιού (ξεκινάμε όλοι μαζί, σταματάμε όλοι μαζί, κάνουμε παύσεις, σωστός ρυθμός)
- να ικανοποιηθούν που ακούν τη φωνούλα τους
- να καταλάβουν τη διαδικασία της ηχογράφησης
Η αγάπη των παιδιών για το δημοτικό τραγούδι εκδηλώνεται με κάθε ευκαιρία: στην ελέυθερη απασχόληση, στο παιχνίδι, στην αυλή, μέσα στο σχολικό,όταν δημιουργούν μέσα στην τάξη... Αρκεί να τα μάθουμε να την αγαπούν την παράδοσή μας...
Στο τέλος μπορούν να πάρουν στο σπίτι τους ένα μιλαράκι αλλά κι ένα καραμελωμένο μήλο
για δωράκι...
Και μην ξεχνάτε...
Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα
Με εκτίμηση,
Γεωργία....