Αχ η μουσική ! ! !
Καλοί μου φίλοι Καλησπέρα!!!
Πολλές φορές ακούω γονείς να μιλούν "αρνητικά" για την αξία της Μουσικής Τέχνης στην παιδαγωγική εξέλιξη του παιδιού....
Ακούω να λένε:
- Δε μ' ενδιαφέρει να διαβάσει μουσική, προτιμώ να τελειώσει τα μαθηματικά του.
- Έλα που να τρέχουμε για τη μουσική προπαιδεία ας ακούσει μουσική στο σπίτι.
- Τι θα γίνει μουσικός;;; Και;;;
- Καλή και η μουσική γράμματα μαθαίνει;
- Που εποχή για τέτοια;
Αχ καταλαβαίνω φίλοι μου όλες σας τις ανησυχίες....
Γνωρίζω την πίεση που έχει ένα παιδί από την πρώτη κιόλας τάξη του δημοτικού κι ενώ εσείς θέλετε από τη μια να πάει και τη μουσική του, από την άλλη όμως έχετε άγχος αν σας "μαλώσει" η κυρία στο σχολείο που δεν έχει έτοιμες τις χιλιάδες εργασίες που ΕΠΡΕΠΕ να ολοκληρώσει.
Από τη μια ακούτε το πόσο καλό κάνει η μουσική, από την άλλη όμως δε γνωρίζετε που ουσιαστικά οφελεί κι αν πραγματικά επωφελείται το παιδί σας από την τέχνη της.
Γιαυτό λοιπόν κι εγώ θα προσπαθήσω να σας λύσω τυχόν αποριούλες που μπορεί να έχετε...
Μια καναδική έρευνα που έγινε για λογαριασμό του McMaster
University συνέκρινε δυο ομάδες των 6 παιδιών, ηλικίας 4 και 6. Η μια
ομάδα πήρε μαθήματα μουσικής με τη μέθοδο Suzuki(έχει αναφερθεί σε παλαιώτερη ανάρτηση) και η άλλη ομάδα δεν
πήρε μαθήματα μουσικής. Τα αποτελέσματα που δημοσιεύθηκαν έδειξαν τα
εξής:
Τα παδιά που πήραν μαθήματα μουσικής υπερείχαν σε σχέση με τους
συνομήλικους τους στην ικανότητα μνήμης καθώς και σε μη μουσικές
ικανότητες, όπως γλωσσική ικανότητα,μαθηματικά και ακόμη και στο IQ.
- Η μουσική απαιτεί εστίαση, πειθαρχία και αποφασιστικότητα.
- Μέσω της μουσικής μαθαίνουμε για τον εαυτό μας, την κουλτούρα μας και την κουλτούρα άλλων χωρών
- Αποκτούμε δημιουργικότητα
- Ερχόμαστε σε επαφή με τα συναισθήματά μας
Η μουσική βοηθάει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας
- Να διαβάζουν και να γράφουν από αριστερά στα δεξιά (αφού μαθαίνουν να διαβάζουν έτσι τις νότες)
- Να μάθουν να μετράνε ( ρυθμός = μαθηματικά)
- Γνωρίζουν το σώμα τους
- Αντιλαμβάνονται το χώρο και το χρόνο
- Μαθαίνουν αντίθετες έννοιες: ψηλά και χαμηλά, γρήγορα και αργά, ξεκινώ και σταματώ, σιγά και δυνατά, μακρυά και κοντά κτλ.
Στόχοι του μαθήματος της μουσικής προπαιδείας:
- Κριτική ικανότητα
- Γλωσσική ανάπτυξη
- Ακολουθίες
- Οπτική αντίληψη
- Οπτικοκινητικός συντονισμός
- Αφαιρετική σκέψη
- Αδρή κινητικότητα
Παραδείγματα
- ΚΡΙΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ: Τα παιδιά μαθαίνουν τα μουσικά όργανα: έγχορδα, πνευστά, κρουστά. Υπάρχουν κάρτες με τα μουσικά όργανα και cd με τον ήχο τους. Στόχος της εμψυγχώτριας είναι τα παιδιά να μπορούν να ξεχωρίζουν ποιος ήχος αντιστοιχεί στα παραπάνω είδη. Στη πορεία του προγράμματος μαθαίνουν με διάφορες δραστηριότητες να ξεχωρίζουν και τον ήχο από κάθε μουσικό όργανο και όχι μόνο τα είδη.
- ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ: Στόχος της εκμάθησης ενός μουσικού κομματιού δεν είναι μόνο να μάθουν οι μικροί μαθητές το ρυθμό, τις νότες ή απλά να το τραγουδήσουν. Η εμψυγχώτρια βοηθά τα παιδιά με λέξεις κλειδιά του κομματιού τις οποίες και παρουσιάζει στην ομάδα με κάρτες που έχουν την αντίστοιχη εικόνα να αναπτύξουν το λόγο τους. Εκείνα χτυπούν συλλαβή-συλλαβή με το μουσικό τους όργανο στις μουσικές αξίες του τετάρτου και του ογδόου. Με τη βοήθεια των λέξεων κατανοούν καλύτερα το μουσικό κομμάτι και διασκεδάζουν περισσότερο.
- ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ: Τα παιδιά για να μάθουν ένα μουσικό κομμάτι πρέπει να γνωρίσουν έναν-έναν τους φθόγγους ακολουθώντας μια συγκεκριμένη μουσική ροή. Έτσι μαθαίνουν μια σειρά από αξίες και φθόγγους από την αρχή μέχρι την ολοκλήρωση του μουσικού κομματιού.
- ΟΠΤΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ: Με πολλές και διάφορες δραστηριότητες η εμψυγχώτρια διδάσκει το πεντάγραμμο στην ομάδα (από πόσες γραμμές και διαστήματα αποτελείται). Με τη βοήθεια καρτών ή σχοινιών αλλά και πολλών άλλων αντικειμένων τα παιδιά βλέπουν και αναγνωρίζουν πως πχ στη πρώτη γραμμή βρίσκεται η νότα μι ή στο δεύτερο διάστημα βρίσκεται η νότα λα.
- ΟΠΤΙΚΟKΙΝΗΤΙΚΟΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ: Ένα μουσικό κομμάτι έχει συγκεκριμένο ρυθμό και συγκεκριμένη ακολουθία φθόγγων. Οι μικροί μαθητές βλέπουν σε κάρτες τους φθόγγους και τις αξίες τους στο πεντάγραμμο. Στόχος είναι να συντονίσουν το φθόγγο με τη κίνηση του χεριού είτε στο μεταλλόφωνο είτε σε κάποιο κρουστό όργανο, αλλά και να συντονιστούν και με την υπόλοιπη ομάδα.
- ΑΦΑΙΡΕΤΙΚΗ ΣΚΕΨΗ: Η μουσική είναι ρυθμός και αριθμός. Τα παιδιά μαθαίνουν τους αριθμούς και μέσα από το ανάλογο μουσικό κλάσμα που τους δίνεται κατανοούν το ρυθμό. Στόχος δεν είναι μόνο να μαθαίνει να μετράει αλλά και να αναγνωρίζει το ισχυρό μέρος του μέτρου. Πχ: Σε ένα μουσικό κομμάτι που ο ρυθμός του αντιστοιχεί στο κλάσμα 2/4 ο μικρός μαθητής μαθαίνει να μετρά δύο χρόνους αλλά χτυπά το μουσικό του όργανο μόνο στο πρώτο χρόνο του κλάσματος.
- ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ: Η
κίνηση είναι στη φύση του παιδιού. Μέσα από αυτή εξερευνά, βιώνει
αντιλαμβάνεται τη σχέση του με το χρόνο και το χώρο τους άλλους και τον εαυτό
του. Στα παιχνίδια της μουσικοκινητικής
αγωγής η μουσική και ο ήχος παίζουν ουσιαστικό ρόλο δίνοντας στα παιδιά μια
αίσθηση ηρεμίας αλλά και έντασης.(Οι στόχοι και τα παραδείγματα παραδόθηκαν από εμένα στο
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ στο πρόγραμμα
"Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα" 2011-2012 όπου και αξιολογήθηκαν από την Ομάδα Αξιολόγησης Σχολικών Ομάδων του Υπουργείου .)
Για όλα τα παραπάνω αλλά και για πολλά πολλά άλλα θεωρώ λοιπόν πως η μουσική βοηθάει το παιδί τόσο στο να μάθει τη συγκεκριμένη τέχνη όσο και να "υπηρετήσει" την παιδαγωγική-σχολική εξέλιξή του...Νομίζω πως οφείλουμε να δώσουμε όλοι μουσική παιδεία στα παιδιά μας!!!Εσείς τι λέτε γι' αυτό;;;Σας φιλώ....
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Ανυπομονώ για τα σχολιά σας ! ! ! !